LAJMI I FUNDIT:

Murat Ahmeti, në botën si karikaturë e përhershme e vetvetes

Murat Ahmeti, në botën si karikaturë e përhershme e vetvetes

Në vitin 1853 shpërtheu Lufta e Krimesë mes Rusisë dhe Perandorisë Osmane. Të frikësuar se rusët do të pushtojnë Bosforin dhe Dardanelet, osmanëve të lodhtë në ndihmë u shkoi Anglia, Franca dhe Sardenja. Krah francezëve morën pjesë edhe mirditorët, të udhëhequr nga kapedani Bibë Doda. Roli i tyre thuhet se ishte i rëndësishëm, për çka perandori francez, Napoleoni i III-të, pas disfatës ruse më 1856, u bë kumbar i djalit të vetëm të Bibës – Prengës. Ndërsa, sulltan Abdylmexhiti e bëri Bibën pasha – të parin shqiptar katolik me këtë titull të madh.

Lufta e Krimesë është konflikti i parë modern, sepse aty u përdorën teknologjitë e reja, si telegrafi, anijet me avull dhe hekurudhat. Po ashtu, në Krime ndodhi raportimi i parë nga lufta. Aty lindi fotografia e luftës dhe fotozhurnalizmi. Po ashtu, për herë të parë karikatura u përdor si mjet për pasqyrimin e luftës. Këtë e bënë anglezët dhe francezët. Ata që ishin të përparuar në aspektin teknologjik dhe të artit. Siç janë edhe sot. Jo Bibë Doda e as trashëgimtarët e tij oportunistë. Jo shqiptarët.


Arti, pra, është fuqi. Karikatura është art, ndaj është fuqi. Në këtë përfundim do të vinim me silogjizmat që i kanë përdorur popujt e zgjuar që në lashtësi. Por, shqiptari, kur është fjala te karikatura, di ta përmendë “definicionin e katër ‘K’-ve: Karikaturisti karikaturon karikaturën karakteristike! Asgjë më shumë! Sepse, perceptimi i shumicës, për çdo art, është zbavitja. Dhe, kjo është një nga arsyet se pse ka degraduar vlera dhe artistët çdo ditë e më pak po vinë në shprehje.

Sipas një definicioni, karikatura është një portret apo prezantim i ekzagjeruar. Në fakt, karikatura është diçka më shumë. Ajo zbërthen jo vetëm një moment, por tenton të shkojë përtej: të rrëfejë dhe të zbërthejë fenomenet, siç është munduar karikaturisti zviceran, Rodolphe Topffer, kur nisi atë që do ta quajë “literaturë grafike”. E, këtë art të të rrëfyerit ndër shqiptarë, e njeh fort mirë artisti Murat Ahmeti. Nëse fjala karikaturë në italishte do të thotë “mbingarkim”, për të është çlirim, siç është të qash hallet, të rrëfehesh e të jesh i dëgjuar…

Murat Ahmeti është prishtinali. Ka mbaruar për pikturë; është marrë edhe me dizajn. Studion çdo ditë artet dhe e njeh si pakkush estetikën. Edhe Honore Daumier, John Tenniel dhe John Leech – ata që bënë më së shumti nam gjatë Luftës së Krimesë, përmes karikaturës – ishin artistë poliedrikë. Poeti i madh Charles Baudelaire, për Daumierin ka thënë se “është një nga njerëzit më të rëndësishëm, jo vetëm në karikaturë, por edhe në artin modern”. Për artin e tij Tenniel mori titullin e kalorësit fisnik. Ndërsa, Leech do të mbahet mend si njeriu që pasqyroi heroizmin, trimërinë dhe rolin që anglezët duhet ta kenë në botë (dhe si ironizuesi më i madh i ambicieve të fshehta ruse). Leech që në atë kohë dëshmoi se karikatura është mjet lufte – armë.

Fuqinë e karikaturës e ka treguar edhe Murat Ahmeti, sidomos kur më 2015 është solidarizuar me dhembjen për karikaturistët e vrarë të revistës satirike parisiene, “Charlie Hedbo”: fjala e lirë po vritet, ndaj lapsi është i shpuar nga plumbat dhe pikon gjak! Ndërkaq, në vitin 2013, në Turqi u mbyll një ekspozitë për shkak të karikaturës së tij të shpërblyer, që portretizonte kryeministrin e atëhershëm, Recep Tayyp Erdogan. Mbase se e ka bërë “si karikaturë” – ashtu siç perceptohet gabimisht nga shqiptarët edhe mendimi tjetër. “Por, si mund të japë Zoti dhunti për të pikturuar të keqen dhe gjërat e këqija”, është përgjigja që Vincent van Gogh e dha te filmi “Në pragun e përjetësisë” – për ata që shohin e nuk dinë çka kanë parë; për ata flasin e nuk dinë çka thonë; dhe për ata që nuk besojnë se Zoti mund ta lindë një piktor sot – për ata që do të lindin nesër.

Murat Ahmeti është karikaturisti më aktiv shqiptar. Punon çdo ditë. Ka shumë çmime ndërkombëtare. Sheh dhe lexon shumë. I njeh artet e bukura dhe di të vlerësojë. Ndërsa, flet vetëm përmes veprave që bën e që kanë karakter universal. Është nga artistët e mëdhenj që kemi, nga i cili do të mund të mësonin shumë gjeneratat e reja. Por, janë të tjerët ata që ligjërojnë e që vlerat e tyre i shprehin veç me llafe; ata që të pasinqertë po i bëjnë edhe gjeneratat e reja, të cilëve nuk ua thotë kush se e vërteta është kushti i parë i të qenit artist.

“Kurrë nuk duhet të harrojmë se arti nuk është formë e propagandës, por formë e së vërtetës”, ka thënë John F. Kennedy. E, karikatura është e vërteta e vrazhdë, siç e thoshin edhe Daumier, Tenniel dhe Leech; siç ishte edhe lufta mes idealeve të Perëndimit e kauzave ekspansioniste që thirreshin edhe në “drejtësi hyjnore”. Këtë e bën edhe Murat Ahmeti, si vëzhgues i sinqertë i përditshmërisë dhe si kritikues. Karikaturat e tij kanë mendim, përçojnë një mesazh, edhe përmes detajeve të vogla. Si te “Marioneta”. Askush nuk është i plotfuqishëm. Kukulla në duar të dinakut bëhet vet dinake. Sepse, e keqja lind të keqen, siç e lind e mira të mirën. Dhe, në ballafaqimin mes ekstremeve, bota është siç ka thënë George Santayana: “Karikaturë e përhershme e vetvetes; në çdo moment është tallja dhe kundërshtimi i asaj që pretendon të jetë”. Ndërsa, detyrë dhe mision i artistit, si Murat Ahmeti, mbetet përherë paraqitja e këtij realiteti, kësaj lufte… kundër të keqes, për të mirën! /Telegrafi/

Në trend Kultura

Më shumë
PERËNDITË

PERËNDITË

Poezi
POETI

POETI

Poezi
Për herë të parë në gjuhën shqipe, vepra

Për herë të parë në gjuhën shqipe, vepra "Kapitalizmi, socializmi dhe demokracia"

Kulture
Romët

Romët

Kulture
ATDHEU

ATDHEU

Poezi
BABAI, BIRI

BABAI, BIRI

Poezi
Kalo në kategori