LAJMI I FUNDIT:

Pesë simbolet e fshehura në pikturat e Vermeerit

Pesë simbolet e fshehura në pikturat e Vermeerit

Nga: Matthew Wilson / BBC
Përkthimi: Agron Shala / Telegrafi.com

Këtë muaj, Rijksmuseum-i i Amsterdamit hap dyert për retrospektivën më të madhe – deri sot – të Johannes Vermeerit, duke bërë bashkë 28 nga 37 pikturat ekzistuese të artistit. Është ekspozitë inteligjente, e kuruar me kujdes dhe me stil, dhe një ngjarje që ndodhë vërtetë vetëm një herë në jetë. Ajo që së pari ju prek në ekspozitë është teknika tepër realiste e pikturës së Vermeerit, veçanërisht aftësia e tij e paraqitjes së dritës. Si u jep formë dhe vëllim objekteve dhe se si varietetet e ndryshme të dritës së diellit, të filtruara nëpër xhamat e dritareve dhe me nuancat e shtresës së reve, modifikojnë ngjyrat e objekteve dhe i bëjnë tekstilet të duken thuajse shkëlqejnë.

Por, arti i Vermeerit është si një liqen i mbuluar me akull, ku jeta e fshehur struket nën një sipërfaqe mashtruese të ftohtë dhe të kristaltë. Brenda realitetit vizual, të ndërtuar për bukuri nga artisti, është një tjetër dimension: realiteti i padukshëm i ideve të folura në gjuhën e simboleve. “Për Vermeerin, simbolizmi ishte vendimtar”, tha për BBC Culture, Pieter Roelofs, një nga kuratorët e ekspozitës. Një nga interesimet e kuratorëve ishte se si funksionuan simbolet në artin e Vermeerit – për të komunikuar idetë fetare. “Ndihmuan në paraqitjen e pikturave të tij si një lloj shembulli i virtytit”.


Më poshtë janë pesë objektet, në dukje të rastësishme – një perde, një ngrohëse këmbësh, një xhaketë, tasat e peshimit dhe një sferë xhami – që shfaqin kuptimet më të thella të pikturave të Vermeerit.

1. Perdja te Vajza që lexon letrën pranë dritares së hapur (1657-8)

Vermeeri ishte 25 vjeç kur e pikturoi Vajzën që lexon letrën pranë dritares së hapur. Shënon një kthesë të re në karrierën e artistit, kur ai u largua nga skenat fetare dhe nisi të fokusohej në episodet intime dhe disi introverte nga jeta shtëpiake. Në qendër të kësaj vepre arti është qetësia e heshtur e përthithjes së gruas në lexim. Brezat e artdashësve e kanë admiruar paraqitjen elegante të artefakteve dhe të karakterit njerëzor në pikturë. E, megjithatë, një detaj e thyen qëllimisht këtë iluzion të përsosur.

Perdja e gjelbër që mbulon një të pestën e kompozicionit, paraqitet e varur nga një shtyllë dhe nga unazat e bronzta. Në Republikën Holandeze të shekullit XVII, pikturat shpeshherë mbuloheshin me perde për t’i mbrojtur ato, dhe Vermeeri duket se e kishte përfshirë atë si një trompe l’oeil – truk iluzionist të syrit që na tundon ta shtrijmë dorën dhe ta heqim mënjanë.

Gjithashtu na kujton një histori – të famshme në historinë e artit – të përshkruar te Historia e Natyrës e Plini Plakut (botuar në vitin 77). Ai flet për dy artistë, Zeuksi dhe Parasi, të cilët kishin një konkurs për ta gjykuar piktorin më të mirë. Zeuksi e krijoi një natyrë të qetë ku rrushi ishte aq real saqë kur u hoq mbulesa e pikturës zogjtë fluturuan për ta ngrënë. Kur Zeuksi u përpoq të shfaqte pikturën e Parasit, u habit kur zbuloi se mbulesa në të vërtetë ishte e pikturuar. Perdja e Vermeerit është aludim për këtë histori të njohur për të simbolizuar aftësinë e tij dhe për të na detyruar që ta vëmë në dyshim eksplorimin e iluzionit dhe të realitetit nga arti.

2. Ngrohësja e këmbëve te Mjelësja (1658-59)

Dhoma është e ftohtë dhe e thjeshtë, me njolla të lagështisë në mur dhe një xham të plasaritur. Shërbëtorja është duke bërë një nga aktivitetet më të rëndomta që mund të imagjinohen: të bëjë përshesh nga buka bajate dhe nga qumështi. Megjithatë, ngrohësja e këmbëve në këndin e poshtëm djathtas, e transformon në mënyrë gjeniale kuptimin e imazhit, duke e bërë shumë më tepër se një dokument të jetës së përditshme.

Ngrohëset e këmbëve ishin projektuar për të futur qymyr të nxehtë dhe ato vendoseshin nën fundet e grave teksa ato punonin në shtëpi gjatë muajve të dimrit. Në pikturën e Vermeerit, ngrohësja e këmbëve rri përballë një pllake të lyer me ngjyrë të kaltër që përshkruan Kupidin si perëndi të dashurisë dhe shigjetën e tij të dëshirës. Ky kombinim i simboleve kishte kuptim specifik për audiencën holandeze të shekullin XVII. Në pikturat e zhanrit, ngrohëset e këmbëve simbolizonin epshin sepse ato ngrohnin pjesët e poshtme të trupit. Ato shpeshherë shfaqeshin në kombinim me objektet tjera eufemiste, si p.sh. ibrikët bosh, për të paraqitur disponueshmërinë seksuale të mjelëseve dhe të grave shërbëtore.

Në pikturën e Vermeerit, simbolet e pasionit janë të pranishme, por gjithçka tjetër sugjeron respektin ndaj gruas: ajo shikon larg nesh, trupi i saj është i mbështjellë me rroba të rënda dhe nuk përballet me simbolet e epshit në punët e saj shtëpiake.

3. Tasat e peshimit te Gruaja me peshore (1662-64)

Një grua e re shikon grupin e tasave të peshimit që gradualisht gjenin ekuilibrin e tyre në një dhomë pa zhurmë dhe të mbuluar nga perdet. Objektet në tavolinë bëjnë me dije se ajo di ta çmojë vlerën e monedhave dhe të perlave të ndryshme, por prania e një pikture të varur direkt pas saj na sugjeron një shpalosje më të thellë të ngjarjeve.

Koka e saj errëson pjesën më të madhe të pikturës, por pjesa e sipërme e saj e ekspozuar zbulon Krishtin në Ditën e Gjykimit. Në këtë pikturë-brenda-pikture, Jezusi bën atë që bën gruaja – peshon diçka. Veçse puna e tij është vlerësimi i shpirtrave për Ditën e Gjykimit.

Vermeeri ishte shumë fetar dhe i kodoi disa nga veprat e veta të artit me simbole spiritualiteti. Jetoi në Republikën protestante dhe të devotshme holandeze, por ishte katolik i konvertuar dhe peshorja mund të ishte aludim për besimin e pakicës. Themeluesi i Rendit Jezuit, Shën Injaci i Lojolës (1491-1556), i kishte këshilluar që katolikët e mirë duhet t’i peshojnë mëkatet kundrejt mirësisë së tyre, sa herë që luten: “Më së shumti duhet të jem peshore e balancuar e ekuilibrit të gatishmërisë për të ndjekur rrugën që mendoj se është për lavdinë dhe mëshirën e Perëndisë, të Zotit tonë, dhe për shpëtimin e shpirtit tim”.

Gjatë gjithë jetës së tij, Vermeeri në mënyra të ndryshme ishte i ndërlidhur me jezuitët: besohet se me gruan e vet u martua në një kishë jezuite afër qytetit të tij të lindjes në Delft, dhe se njërit prej djemve të tij madje i vuri emrin e Injacit – sipas themeluesit të jezuitëve.

“Vermeeri ishte i mbingarkuar nga katolicizmi”, thotë Pieter Roelofs për BBC Culture. “Kishte të paktën shtatë vajza dhe pikturat që krijoi mund të kenë funksionuar si një lloj shembulli për fëmijët e tij në shtëpinë e tij”.

4. Tekstilet te Vajza me vathë perle (1664-67)

Vajza me vathë perle duket si imazh tjetër i një momenti të shkurtër natyralist. Është shembulli i një “tronie”: zhanër holandez i artit që shfaqte një figurë të paidentifikuar me kostum interesant. Mbulesa e saj e kokës kishte për qëllim ta shfaqte si personazh ekzotik ose antik, ndërsa perla për të përcjellë pastërtinë shpirtërore ose bukurinë tokësore. Xhaketa e saj është bërë nga një tekstil i ylbertë që duket të jetë gri/kaltër në zonat me hije dhe e praruar në dritën e drejtpërdrejtë. Në kohën e Vermeerit, paraqitja e tekstileve shkëlqyese kishte interes të veçantë për koleksionistët që vlerësonin piktorët për aftësinë e tyre për t’i evokuar ato në art. Babai i Vermeerit punonte në tregtinë e tekstileve, duke i dhënë artistit një kuptim të hershëm për bukurinë dhe rëndësinë e rrobave të çmuara.

Vermeer dihet se e ka përdorur gjuhën simbolike të artit të definuar në librin për alegoritë të shkruar Cesare Ripa, Ikonologjia, që u përkthye në holandisht në vitin 1644. Te Ikonologjia, figura e Pitturës – “Pikturë” – përfaqësohet nga mëndafshi me ngjyrat që ndryshojnë në dritë. Modeli i Vermeerit është gjithashtu i zbukuruar me tri ngjyrat kryesore që janë baza e zanatit të një piktori – buzët e kuqe dhe veshjet e verdha dhe të kaltra. Në pikturën e Vermeerit, gruaja e re – e pikturuar me gojë të hapur dhe duke na parë drejtpërsëdrejti për të shtuar dëshirueshmërinë për të – kthehet thuajse zhduket në errësirë. A është ajo mishërim i vetë artit, idealet e përsosura të të cilit janë gjithmonë të paarritshme?

5. Sfera qelqtë te Alegoria e Besimit (1670-74)

Besimi fetar i Vermeerit shprehet më shumë në pikturën e tij të fundit alegorike, Alegoria e besimit. Personazhi kryesor është personifikimi i katolicizmit dhe pamja dhe gjestet e saj janë marrë edhe një herë nga Ikonologjia, këtë herë nga një figurë që tregon “Besimin”.

Por, sfera e qelqtë mbi kokën e saj nuk gjendet në libër dhe studiuesve iu deshën dekadat për të kuptuar se çfarë do të thoshte. Në vitin 1975, historiani i artit Eddy de Jongh e zbuloi emblemën – e përfaqësuar pikërisht si në Alegorinë e besimit që pezullohet nga një fjongo – në një libër të titulluar Emblemat e Shenjta të Besimit, Shpresës dhe Bamirësisë të jezuitit flaman Willem Hesius. U shoqërua me një moto: “Kapton atë që nuk e mban dot”.

Një varg i shkurtër në libër shpjegon se sfera është si mendja e njeriut. Në reflektimet e tij panoramike, “universi i gjerë mund të shfaqet në diçka të vogël” – dhe po ashtu “nëse beson në Zot, asgjë nuk mund të jetë më e madhe se ajo mendje”. Sfera simbolizon ndërveprimin e mendjes me Zotin.

Mund të shtohet se të gjitha pikturat e Vermeerit janë gjithashtu si sferë, duke kapur ngjarje dhe ide kalimtare në sipërfaqet e sheshta dhe duke i vulosur ato për pasardhësit. Me gjithë aftësinë e jashtëzakonshme të pikturave për kapjen e realitetit, Vermeeri gëzoi sukses shumë modest derisa ishte i gjallë. Krijonte rreth dy piktura në vit dhe shuma e vogël e parave që mund të fitonte prej tyre nënkupton se nuk mund të siguronte jetesën vetëm duke pikturuar.

Ndoshta arti i tij na tërheq më shumë në shekullin e furishëm XXI, sepse ofron një ndjenjë unike të prehjes. Në skenat e Vermeerit, koha duket se ngrin në dritën e kristaltë të diellit dhe heshtja zbret si peshë e vdekur. Por, një botë e gjallë simbolesh pulson nën sipërfaqe: ide të rëndësishme të përhershme për artin, dëshirën, materializmin dhe spiritualitetin, të kapura nga Vermeeri dhe që janë në pritje të zbulimit. /Telegrafi/

Në trend Kultura

Më shumë
Për Jeffin, Fadilin dhe “Një letër për Xhevdet Bajrajn”

Për Jeffin, Fadilin dhe “Një letër për Xhevdet Bajrajn”

Analiza
RËRË

RËRË

Poezi
ESTABLISHMENTI

ESTABLISHMENTI

Poezi
Efektet mbytëse të ideologjisë së Maos

Efektet mbytëse të ideologjisë së Maos

Lidhja e Dytë e Prizrenit dhe Sanxhaku sipas dokumenteve britanike

Lidhja e Dytë e Prizrenit dhe Sanxhaku sipas dokumenteve britanike

Kulture
Çmimet V&A për ilustrimet më të mira

Çmimet V&A për ilustrimet më të mira

Piktura
Kalo në kategori